سامانه بازاریابی فایل تک روم

جستجو پیشرفته بهترین فایل های ایرانی از سایتهای مختلف علمی

سامانه بازاریابی فایل تک روم

جستجو پیشرفته بهترین فایل های ایرانی از سایتهای مختلف علمی

معرفی استاندارد ISO


لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  قابل ویرایش پرینت

تعداد صفحات: 9

 

معرفی استاندارد ISO/IEC 12207

1- معرفی ISO/IEC موسسه استاندارد جهانی (ISO: International Standards Organization) سال 1947 تشکیل شد. استانداردهای موسسه هر کشوری می‌‌تواند علت جهت‌‌گیریهای خاص کشور تعبیر شود. 87 کشور جهان عضو ISO هستند تاکنون بالغ 8000 استاندارد موسسه تدوین شده است. ISO (IEC : International Electrotechnical Commission) (که یک سازمان تدوین‌‌کننده استاندارد صنعت الکترونیک ارتباطات می‌‌باشد) ارتباطات سازمانی دارد. سال 1987 ISO IEC یک کمیته فنی الحاقی (JTC-1: joint Technical Cammittee-1) زمینه تکنولوژی اطلاعات (IT) تشکیل دادند. منظور الحاق حذف دوباره‌‌کاریها دو سازمان بوده است. حال حاضر 29 کشور عضو کمیته می‌‌باشند. سال 1987، ISO گروههایی که زمینه تدوین استانداردهای بین‌‌المللی نرم‌‌افزار فعال بودند درخواست نمود سازمان همکاری نمایند. سال 1989 پروژه تدوین یک استاندارد بین‌‌المللی چرخه حیات نرم‌‌افزار اغاز شد. طول یک دوره 6 ساله برگزاری گردهمایی 2 بار یک سال صرف 17 هزار نفر ساعت، استاندارد چرخه حیات نرم‌‌افزار 60 تدوین شد. 17 کشور (شامل استرالیا، کانادا، فرانسه، المان، ژاپن، هلند، اسپانیا، انگلستان امریکا) تدوین استاندارد نقش اساسی داشته است.زیر کمیته فرعی که سازمان مورد مهندسی نرم‌‌افزار تشکیل شده SC-7 نام دارد . زیر کمیته، روش‌‌های مدیریتی، روشهای پشتیبانی استانداردها ابزارهای لازم جهت تولید ازمایش نرم‌‌افزارها توسعه می‌‌دهد. کمیته دارای گروههای کاری متعددی می‌‌باشد که حوزه‌‌های زیر فعالیت می‌‌کنند. 1- مستند‌‌سازی سیستم‌‌های نرم‌‌افزار2- محیط‌‌های ابزاری3- ارزیابی اندازه‌‌گیری4- مدیریت چرخه حیات5- پروسه‌‌های پشتیبانی6- سطوح مجتمع‌‌سازی نرم‌‌افزار7- ارزیابی پروسه‌‌های نرم‌‌افزار8- تبادل داده بین‌‌ابزارهای CASE2- معرفی کلی استاندارد ISO/IEC 12207استاندارد ISO/IEC 12207 یک استاندارد بین‌‌المللی مهندسی نرم‌‌افزار می‌‌باشد که فعالیتها وظایف مرتبط چرخه حیات نرم‌‌افزار ابتدا انتها مشخص شده است. استاندارد پروسه‌‌های مهندسی نرم‌‌افزار بدینصورت تعریف می‌‌شوند : "مجموعه‌‌ای فعالیتها (Activities) که هر کدام مجموعه‌‌ای وظایف (Tasks) شامل می‌‌شوند هر کدام وظایف صورت اعمالی تعریف می‌‌شود که یک سری ورودی یک سری خروجی تبدیل کند."منظور استاندارد که پروسه‌‌هایی ایجاد کند که بتوانند چرخه حیات نرم‌‌افزار جمع‌‌اوری، تهیه، توسعه، نگهداری انجام عملیات تولیدات سرویسهای نرم‌‌افزاری عمل کنند. حوزه (Scope) استاندارد محدود چرخه حیات نرم‌‌افزار یک سیستم شده کل چرخه حیات سیستم نمی‌‌پوشاند. استاندارد، پروسه‌‌های چرخه حیات نرم‌‌افزار توصیف می‌‌کند اما هیچ مدل خاصی چرخه حیات نرم‌‌افزار توصیه نمی‌‌کند. همچنین هیچ معیاری ارزیابی اندازه‌‌گیری کارایی پیاده‌‌سازی پروسه‌‌ها وظایف پیشنهاد نمی‌‌کند. استاندارد مستقل فن‌‌اوری‌‌های روز مهندسی نرم‌‌افزار می‌‌باشدو عبارت دیگر پروسه‌‌های چرخه حیات استاندارد حول پرسش "چه چیزی باید انجام شود؟" می‌‌باشند نه "چگونه باید انجام شود؟"اصول مهندسی نرم‌‌افزار مهندسی سیستم تحت استاندارد قرار می‌‌گیرند. عناصر فعالیتهای پایه‌‌ای مهندسی سیستم (همانند تحلیل، طراحی، توسعه، مجتمع‌‌سازی، ارزیابی ازمایش) قالبهایی مهندسی نرم‌‌افزار وجود می‌‌اورند. علاوه، عناصر پایه‌‌ای فعالیتها، بخشهایی مهندسی نرم‌‌افزار همانند کدینگ، طراحی ساختیافته، ... مشخص می‌‌نمایند. کلید درک استاندارد، نکته که نرم‌‌افزار عنوان جزئی یک سیستم جامع می‌‌باشد بایستی هدفی سیستم براورده سازد. استاندارد نرم‌‌افزار متمرکز شده اما می‌‌داند که نرم‌‌افزار بایستی یک سیستم بزرگتر گنجانده شود که شامل سخت‌‌افزار، ارتباطات افراد می‌‌باشد.3- ساختار استاندارد ISO/IEC 12207 استاندارد اساس طبقه‌‌بندی پروسه‌‌ها، سازماندهی شده است. پروسه‌‌های استاندارد سه طبقه اصلی Primary ، Supporting ، Organization تقسیم‌‌بندی شده‌‌اند که ادامه بطور مختصر شرح داده می‌‌شود.3-1- Primary Process پروسه‌‌ها طول حیات یک پروژه نرم‌‌افزاری انجام می‌‌شوند. قسمت پنج پروسه تعریف شده‌‌اند که عبارتند :• تقاضا (Acquisition)• عرضه (Supply)• ساخت (Development)• اجرا (Operation)• نگهداری (Maintenance)این پنج پروسه چرخه حیات، نرم‌‌افزار تعریف اولیه سیستم بازنشستگی سیستم پوشش می‌‌دهد. پروسه تقاضا (Acquisition) ، فعالیتهایی که دستیابی تولیدات نرم‌‌افزاری سرویسهای نرم‌‌افزاری انجام می‌‌شوند، تعریف می‌‌کند. پروسه عرضه (Supply)، فعالیتهای مربوط عرضه کننده خدمات محصولات نرم‌‌افزاری تعریف می‌‌نماید. پروسه ساخت (Development) ، فعالیتهای موسساتی مشخص می‌‌نماید که سرویسهای نرم‌‌افزاری می‌‌دهند نرم‌‌افزار تولید می‌‌کنند. پروسه اجرا (Operation) فعالیتهایی که اجرای نرم‌‌افزار لازم معرفی می‌‌کند پروسه نگهداری (Maintenance) ، فعالیتهای لازم نگهداری تغییرات احتمالی نرم‌‌افزار بیان می‌‌کند. پنج پروسه کلا سی پنج فعالیت‌‌و یکصد سی شش وظیفه تعریف شده است. توجه اهمیت پروسه‌‌های ساخت، اجرا نگهداری نرم‌‌افزار، ادامه بخش، سه پروسه بطور مختصر شرح داده می‌‌شود.3-1-1- پروسه ساخت (Development)این پروسه، فعالیت وظایف سازند‌‌گان سیستم نرم‌‌افزاری مشخص می‌‌نماید. پروسه شامل فعالیتهایی تحلیل نیازها، طراحی، برنامه‌‌نویسی، مجتمع‌‌سازی، ازمایش سیستم، نصب تحویل محصول نرم‌‌افزاری می‌‌باشد. البته ممکن فعالیتهایی ارتباط سیستم (جدا نرم‌‌افزار) قرارداد ذکر شود.این پروسه خود بایستی چند پروسه دیگر پیروی کند. عنوان مثال، سازنده نرم‌‌افزار بایستی پروسه‌‌ها سطح پروژه مدیریت نماید که تصمیمات مدیریتی بایستی اساس پیروی پروسه‌‌های مدیریتی (Management Process) اتخاذ گردد. مناسب‌‌سازی پروسه‌‌ها هر پروژه بایستی اساس پیروی پروسه‌‌های مناسب‌‌سازی (Tailoring Process) باشد نهایتا مدیریت پروژه سطح سازمانی بایستی اساس پیروی پروسه‌‌های بهبود (Improvement Process) باشد. فهرست فعالیتهای پروسه شرح زیر می‌‌باشد. 1- پیاده‌‌سازی پروسه (Process Implementation)2- تحلیل نیازهای سیستم (System Requirements Analysis)3- طراحی معماری سیستم (System Architectural Design)4- تحلیل نیازهای نرم‌‌افزار (Software Requirements Analysis)5- طراحی معماری نرم‌‌افزار (Software Architectural Design) 6- طراحی تفصیلی نرم‌‌افزار (Software Detailed Design)7- برنامه‌‌نویسی ازمایش نرم‌‌افزار (Software Coding and Testing)8- مجتمع‌‌سازی نرم‌‌افزار (Software Integration)9- ازمایش کیفیت نرم‌‌افزار (Software Qualification Testing)10- مجتمع‌‌سازی سیستم (System Integration)11- ازمایش کیفیت سیستم (System Qualification Testing)12- نصب راه‌‌اندازی نرم‌‌افزار (Software Installation)13- پشتیبانی نرم‌‌افزار (Software Acceptance Support)3-1-2- پروسه اجراء Operation))پروسه اجراء شامل فعالیتها ووظایف اپراتورمیباشد . پروسه عملیات اجرایی محصول نرم افزاری وهمچنین عملیات پشتیبانی کاربر پوشش میدهد. توجه اینکه عملیات محصول نرم افزاری به‌‌صورت یکپارچه عملیات موجود سیستم انجام میگیرد لذا پروسه ارجاعاتی سیستم وجود خواهد داشت.اپراتور، مدیریت اجرایی پروژه سطح پروژه پیروی پروسه‌‌های مدیریتی انجام میدهد. مناسب سازی عملیات یک پروژه خاص پروسه‌‌های مناسب سازی Tailoring)) پیروی می‌‌کند. مدیریت پروسه سطح سازمانی بایستی پروسه‌‌های بهبود وضعیت Improvement)) پیروی شود.فعالیتهای موجود پروسه شامل موارد زیر می‌‌باشد :1- پیاده‌‌سازی پروسه (Process Implementation)2- ازمایشات اجرایی (Operational Testing )3- عملیات سیستم  (System Operation)4- پشتیبانی کاربر  (User support)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.